Geluksvogel - Reisverslag uit Kurashiki, Japan van Greta Rinsma - WaarBenJij.nu Geluksvogel - Reisverslag uit Kurashiki, Japan van Greta Rinsma - WaarBenJij.nu

Geluksvogel

Door: Greta

Blijf op de hoogte en volg Greta

24 Maart 2024 | Japan, Kurashiki

Na een redelijke nacht te hebben gehad, was het vandaag een dag om op excursie te gaan. Het plan was dat we zouden fietsen op de Kibi vlakte.

We verzamelden om 9u bij de lobby van het hotel waar onze gids Yu ons stond op te wachten.

Voor de fietstocht moesten we naar het plaatsje Soja reizen. Aangezien het een regenachtige dag was, was het voorstel van Yu om rond 1300 weer bij het hotel te verzamelen om dan te bepalen of het weer mee zat om te gaan fietsen.

Dat betekende dat we in de ochtend het oude centrum Bikan gingen bezoeken met de groep. Onderweg bracht Yu ons bij een lokale sake bar/shop waar je in de avond (1700-2000) terecht kon voor een Sake proeverij. Nou daar was geen twijfel over mogelijk, dit gaan we natuurlijk doen!

Eenmaal bij het beginpunt van het oude centrum aangekomen, zagen we een animal café, waar je naast katten ook uilen en eekhoorns kunt aaien. En dat maar voor 900 yen voor een half uur (rond 5 euro). Wel sneu want ik hoorde van Esther (die is er uiteindelijk geweest, dat de katten alleen komen als ze wat te eten krijgen en de uil zat op een tak te slapen).

Bikan is het oude centrum van Kurashiki en staat bekend om de oude traditionele huizen en kent verschillende musea, waaronder het Ohara Museum en het Ukiyo-e Museum.

Ukiyo-e is een bijzondere Japanse kunstvorm.

Ukiyo betekent letterlijk ‘drijvende wereld‘ en Ukiyo-e (浮世絵) zijn handgemaakte Japanse houtdrukken waarop veelal populairegeisha’s, sumoworstelaars en prachtige landschappen zoals de berg Fuji en nog veel meer zijn afgebeeld. Erg gaaf om te zien.

Ja, ook ik heb deze 2 musea bezocht. Nou moet ik wel zeggen dat sommige kunst wel erg fascinerend is. Zo was ik erg onder de indruk van het El Greco schilderij in het Ohara Museum (kunstenaar Domenikos Theotokopoulos).

Na de musea zijn we via de Archi Schrijn, naar ons hotel gelopen, in de hoop dat we konden gaan fietsen.

Helaas kregen we het bericht van Yu dat het fietsen er niet in zat. Maar gelukkig hadden wij Yu! Hij kwam met het briljante idee om naar Okoyama af te reizen om daar het Paleis te bezoeken. Dit Paleis wordt inverband met de zwarte buitenkant, in tegenstelling tot het witte kasteel in Himej, Crow Castle(烏城,U-jō)of "kasteel van de zwarte vogel" genoemd.

Het Paleis heeft ook een prachtige tuin, welke we bezocht hebben. In deze tuin konden we zelfs echte kraanvogels bekijken.

InJapanwordt de kraanvogel als geluk brengend beschouwd, als symbool van een lang leven.

Na terugkomst van al deze prachtige indrukken, waren Sanne en ik in voor een Sake (rijstwijn) proeverij. Uiteindelijk na een app in de groepsapp volgden er meer. Met z'n 9-en kregen we allemaal 3 verschillende soorten Sake met wat knabbels. De drank leverde, naast de rode wangen, leuke verhalen, foto's en veel lol op. Van drank krijg je uiteindelijk best wel honger, dus na een vette hap bij de Mac Donalds (Samurai Burger Menu) sloten wij de dag af.

Wat ben ik toch een geluksvogel!

• 24 Maart 2024 - 09:03

Margareth Kramer :

Ja geluksvogel ben je zeker!!!

echt weer een prachtig verhaal, jij geniet!!

kijk uit naar je volgende mooie verhaal!!

love you

je moeder [e-2764]️

• 24 Maart 2024 - 12:34

Nique:

Lieve Greta,

Emmi en ik zitten vol bewondering je foto's te bekijken en mee te lezen en mee re genieten!!

Toevallig heeft Emmi deze maand op school als thema Japan. Dus dat is voor haar dubbel genieten en herkenning van sommige dingen.

We zijn zo blij voor jou dat je dit mooie avontuur kam beleven.... Geniet nog heel erg lieverd. En bedankt voor het delen..

Dikke kus en knuffel van Nique, Emmi en Tijn

[e-1f611]X

• 25 Maart 2024 - 19:37

Johan:

Ja, hallo!!!

we vragen ons toch wel af wat de Samuray burger is, op de foto is ie nog ingepakt.

Misschien wil Xavier in plaats van de Barbecue dan toch liever de burger!

Zit er veel verschil tussen de sake’s?

leuke reis greta, veel plezier nog!