Miyajima - Hiroshima - Reisverslag uit Miyajima, Japan van Greta Rinsma - WaarBenJij.nu Miyajima - Hiroshima - Reisverslag uit Miyajima, Japan van Greta Rinsma - WaarBenJij.nu

Miyajima - Hiroshima

Door: Greta

Blijf op de hoogte en volg Greta

21 Maart 2024 | Japan, Miyajima

Miyajima - Hiroshima

Om 8 uur vertrokken we met de bus vanaf ons hotel Fukuoka richting Miyajima. Een busrit van 4 uur. Dit was ideaal, want dan had ik even de tijd om het vorige verslag op mijn gemak te typen en tussendoor te genieten van het prachtige uitzicht vanuit de bus.

Miyajima is een eilandje in de buurt van Hiroshima. Met een ferry gingen we van het vaste land naar Miyajima. Hier staat de bekende rode Torii Gate. Deze Torii staat afhankelijk van eb en vloed in het water. Helaas hadden we niet het beste weer (regen), echter op het moment dat we de Schrijn binnen gingen stopte het. Het is een toeristische attractie, dus het was nog een uitdaging om foto's te maken zonder paraplu's of toeristen erop. Maar natuurlijk is dat mij gelukt :-)

Op Miyajima lopen allemaal hertjes los, zebegroeten je graag als ze het idee krijgen dat je wat te eten in je handen hebt. En wat eten betreft, voor het eiland in de zee liggen allemaal oester kwekerijen, dus voor de oesterliefhebber is dit een MUST. Ik hield het liever bij Okonomi-yaki. Dit is een pannekoek met daarop witte kool, noodles en iets van ei met kruiden en een lekker sausje.

Na een wandeling over het eiland gingen we weer terug naar het vaste land om onze reis naar Hiroshima verder voort te zetten. Wat hebben we in zo'n korte tijd weer veel gezien.

En je gelooft het niet, maar onderweg begon het lichtelijk te sneeuwen!!!

In Hiroshima overnachten we 1 nacht in een traditionele Japanse Ryokan. Een Japanse Ryokan kamer is voorzien van tatami matrassen met een Japanse theetafel. Er is geen bed te vinden, want in een Ryokan haal je tegen de avond je bed uit de kast. Je slaapt dan namelijk op een futon, wat je kunt vergelijken met slapen op een tuinstoel matrasje, oftewel gewoon op de grond.

Daarnaast is dit "hotel"voorzien van een Onsen. Een Onsen is een Japans bad (hotspring) gevuld met water uit eengeiser. Japan is eenvulkanischactief land en er zijn daardoor duizenden Onsen verspreid over het hele land. Wat een geluk dat wij hier gebruik van mochten maken. En na zo'n busreis en wandeling in de kou is dit iets waar ik enorm naar uit keek.

Je kunt een Onsen vergelijken met een sauna in Nederland. Ook hier mocht je geen badkleding dragen en voor het betreden van de baden moest je helemaal gedoucht zijn.

Na het eten was er voldoende tijd om hier gebruik van te maken.

In de Ryokan lagen in de kast Japanse Yukatans (kimono's) welke je aandeed alvorens je naar de Onsen ging. Dit leverde natuurlijk leuke foto's in klederdracht op.

Bij binnenkomst van de Onsen stonden allemaal kleine lage plastic krukjes waarop je moest plaatsnemen en had elk krukje z'n eigen spiegel, douche, shampoo, conditioner en douchgel. Er waren bubbelbaden en gewone baden en 1 buitenbad. Varierend van 40 - 40,9 graden. Ivm privacy mochten er natuurlijk geen foto's worden gemaakt, dus heb ik wat van de website geplukt. In het buitenbad had je zicht op de besneeuwde bomen op de berg en heb ik even mijn ogen gesloten om dankbaar te zijn voor alles wat ik nu aan het meemaken ben. Wat een ongelofelijke unieke ervaring. Dit had ik voor geen GOUD willen missen.

Eenmaal zen was het tijd om het bed klaar te maken en na een kopje thee op traditionele wijze de nacht door te brengen. Het lag best hard (slapen op een Futon schijnt goed voor je rug te zijn) maar wat heb ik uiteindelijk lekker geslapen.

• 21 Maart 2024 - 21:52

Ellen:

Nice! Die onsen ken ik ook nog wel. Mannen en vrouwen gescheiden....