Tempels en Geisha’s - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Greta Rinsma - WaarBenJij.nu Tempels en Geisha’s - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Greta Rinsma - WaarBenJij.nu

Tempels en Geisha’s

Door: Greta

Blijf op de hoogte en volg Greta

26 Maart 2024 | Japan, Kyoto

Na een goede nachtrust te hebben gehad, was het vandaag tijd voor tempels, tempels en hopelijk geisha’s. Vandaag hadden we een hele dag in Kyoto.

Yu had in de bus naar Kyoto al bij iedereen de bezienswaardigheden opgehaald die men wilde zien en had vanmorgen een programma gemaakt. Je kon zelf kiezen of je mee wilde. Ik besloot om wel mee te gaan en meer vanwege het feit dat Yu een echte gids is. Naast dat hij ons naar de plekken brengt, verteld hij ook wat over de bezienswaardigheden en historie.

We hadden vandaag een druk schema, we begonnen met een bezoekje aan Nijo Castle. Het was de woning van Tokugawa Ieyasu, de eerste shogun van deEdoperiode(1603 – 1867).Een shogun is een opperbevelhebber van militaire macht (legerleider), maar hadden vroeger meer macht dan de keizer.

We mochten door het kasteel wandelen en hier zag je verschillende vertrekken met allemaal een betekenis. In sommige vertrekken zag je kraanvogels, die staan voor lang leven , maar ook afbeeldingen van tijgers waren er te zien. Tijgers staan voor de hoeveelheid macht /kracht de Shogun had. Alles om bezoekers bij binnenkomst te imponeren.

Na Nijo Castle gingen we door naar de Golden Tempel. Er is me al een paar keer gevraagd wat tot nu toe het hoogtepunt is van mijn reis en deze vraag is natuurlijk erg moeilijk te beantwoorden, want alles is zo mooi en indrukwekkend. Maar ik denk dat de Golden Tempel wel in de top 3 staat.

De Gouden Tempel was omringd met water en mooie natuur. Een Tempel verguld in het goud. De tempel is wel gerestaureerd aangezien er in het verleden een Monnik was die de Tempel voor zichzelf wilde en besloot dan maar om deze in brand te steken.

We konden hier wel merken dat Kyoto een grote stad is met veel toerisme, want het was bij de toeristische hotspots in vergelijking met de andere plaatsen een stuk drukker. Maar dat mocht de pret niet drukken.

In verband met de tijd moesten we helaas de Ryoanji temple overslaan anders hadden we te weinig tijd voor de Geisha wijk Gion. In de hoop om echte Geisha’s te zien.

In gedachten had ik een voorstelling gemaakt van Gion, na het kijken van de film Memoirs of a Geisha, hoe het eruit zou zien. In werkelijkheid is het toch iets anders, maar er kwam best veel overeen.

Vanaf april zullen de Geisha straten van Gion afgesloten worden voor toeristen, dus we waren nog net op tijd. Als je dan namelijk een foto maakt en je wordt gesnapt dan betaal je rond 60 euro per foto (10.000yen).

Helaas hebben we geen echte Geisha's gezien, maar vooral toeristen die zich lieten verkleden als Geisha. Ondanks dat was het toch wel bijzonder om hier te lopen en de sfeer en historie achter de Geisha's te proeven. Mijn interesse voor Geisha's is hierdoor alleen maar meer geworden.

In Gion heb je veel restaurants, echter deze zijn alleen te bezoeken als je bent uitgenodigd. Deze worden namelijk gebruikt door Geisha’s om daar de gasten te vermaken met hun aanwezigheid, dans en muziek. Geisha’s maken muziek met een speciaal soort gitaartje met 3 snaren (Shamisen). Helaas is een avond in een restaurant met een Geisha niet bepaald goedkoop (vanaf 250 euro), dus dat gingen we maar niet doen. Maar ooit ga ik vast nog een keer terug.

Op de terugweg naar het hotel kwamen we nog een Shamisen winkel tegen en ik kan je zeggen ook die zijn niet bepaald goedkoop.

Na wat ramen, gyoza en edamame gegeten te hebben, liepen Sanne, Savannah en ik terug naar het hotel.

Veel indrukken om weer even een plekje te geven.

• 26 Maart 2024 - 13:22

Bram:

Weer prachtig geschreven Greta knap hoor [e-1f618]

• 26 Maart 2024 - 14:41

Margareth Kramer :

Weer een prachtig verhaal,jammer geen Geisha’s, dan thuis maar ff Netflixen!!

maar toch zo te lezen een mooie dag gehad!! [e-2764]️

• 26 Maart 2024 - 21:24

Ellen :

De Gouden tempel heb ik ook gezien!

Leuk dat jij er nu bent, de enige vriendin die er ook geweest is.....